Titanosauridae

Titanosauriėrs waren zeer succesvolle sauropoden, die al in de Jura ontstonden, maar in het Krijt hun bloeitijd kenden. Het waren kleine tot uitzonderlijk grote dieren. Ook Argentinosaurus, waarschijnlijk de grootste dinosauriėr ooit, behoorde tot deze groep.

Argentinosaurus

Titanosauriėrs waren net als alle andere sauropoden plantenetende viervoeters, met een tamelijk lange nek en een lange staart. Hun voorpoten waren iets korter dan hun achterpoten.

Een karakteristieke eigenschap van de Titanosauriėrs is de aanwezigheid van pantserplaatjes op de huid. Bepantsering is goed bekend bij enkele andere dinosauriėrgroepen, zoals de Ankylosauridae, maar bij de sauropoden wordt deze aanpassing alleen bij de Titanosauridae aangetroffen.

Fossielen van titanosauriėrs zijn vooral bekend van de zuidelijke continenten, maar ook in het Laat-Krijt van de noordelijke continenten zijn resten aangetroffen. Inmiddels zijn hun resten over vrijwel de hele wereld ontdekt: Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Afrika, Europa en Aziė.

Behalve hun botten zijn ook de sporen, eieren en zelfs embryo's van titanosauriėrs tegenwoordig goed bekend. Sporen zijn gevonden in Spanje en Bolivia; embryo's zijn in Argentiniė ontdekt.