Ornithosuchidae en andere reptielen

De Ornithosuchidae is één van de groepen waar we de gemeenschappelijke voorouder van de dinosauriėrs, krokodillen en de vliegende reptielen moeten zoeken. Ze leefden in de Trias. Naar de precieze ontstaansgeschiedenis van de dinosauriėrs en hun verwanten wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, want er is nog veel wat we niet weten.

Onderzoekers verschillen van mening over de plaats van de Ornithosuchidae in de stamboom van de dinosauriėrs. Eerst dacht men dat het echte dinos waren, later zag men ze meer als de rechtstreekse voorouders van de dinos en volgens de laatste inzichten zijn ze meer verwant aan de krokodillen. Meer krokodil of toch meer dino, feit is dat de Ornithosuchidae ergens tussen de krokodillen en de dinosauriėrs in zitten. Mede dankzij vondsten uit de Trias van Argentiniė beginnen paleontologen de vroege ontstaansgeschiedenis van de dinosauriėrs steeds beter te begrijpen.

In de Ornithosuchidae vinden we reptielen als Ornithosuchus en Riojasuchus, slanke, rechtop-lopende reptielen die tot drie meter lang werden. Het waren waarschijnlijk actieve jagers. Hun fossielen zijn bekend uit het Trias van Schotland en Zuid-Amerika.

Ook Lagosuchus (te zien in Dino Argentino) is een reptiel dat in de stamboom dichtbij de Ornithosuchidae staat. Lagosuchus wordt gezien als de voorouder van alle dinosauriėrs. Onder meer de bouw van de poten, die al opvallend op die van de echte dinosauriėrs beginnen te lijken, wijst daarop.

Lagosuchus leefde 228 miljoen jaar geleden; fossielen zijn gevonden in de Ischigualasto-vallei in Argentiniė, en zijn te zien in Dino Argentino.