Kun je zien of het een jongen of een meisje is?

Natuurlijk waren er verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes. De verschillen waren niet bij alle dino's even duidelijk, maar bij een aantal soorten moet het goed te zien zijn geweest.

Van dino's vinden we alleen de harde delen terug: hun botten en hun tanden. Veel opvallende verschillen tussen mannetjes- en vrouwtjesdieren zitten juist in de zachte delen. We kunnen de vraag dus niet helemaal beantwoorden. Toch zijn ook in de botten wel verschillen tussen mannetjes- en vrouwtjesdieren aan te wijzen.

Dat zien we vooral bij dieren die in groepen leefden, zoals plantenetende kuddedieren. Allerlei opvallende en minder opvallende benige kammen op de kop zijn vaak genoemd als dé verschillen tussen mannetjes- en vrouwtjesdino's.

Aan de piemels kon je het verschil trouwens niet zien. Mannetjesdino's hadden waarschijnlijk geen piemels, want reptielen hebben ze niet en vogels ook niet. In plaats daarvan hadden mannetjes en vrouwtjes allebei een soort gat (de cloaca), dat ze tijdens de paring tegen elkaar moesten frutselen. Dat moet nog een hoop gedoe geweest zijn, want die staarten hebben daar natuurlijk wel een beetje in de weg gezeten. Maar dat is een ander verhaal.