Kun je dino's laten herleven?

Dat gaat niet lukken. Om een dino terug te fokken heb je zijn DNA nodig en een ei dat groot genoeg is om een dino in uit te broeden. Vooral dat DNA is erg lastig.

Ieder dier heeft DNA. In de DNA-strengen ligt stap voor stap vastgelegd hoe het paard, de egel of de dino in elkaar zit. Jammer genoeg zijn de dino's al zo'n 65 miljoen jaar geleden uitgestorven, en jammer genoeg hebben we geen dino-DNA.

DNA gaat namelijk langzaam kapot. Zodra een dier dood gaat, begint de afbraak van het DNA. Het valt in stukjes uit elkaar. Dat gaat helemaal vanzelf. Binnen een paar jaar kan alles al weg zijn. Alleen in een niet te natte, niet te warme, niet te zure omgeving met niet te veel zuurstof gaat DNA minder snel kapot. Uit opgezette dieren van honderd jaar oud, en ook uit mummies van duizend jaar oud kunnen we nog wel kleine stukken DNA halen. Dat is vaak al een verschrikkelijke puzzel. Want hoe kleiner de stukken worden, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. En hoe pas je ze dan nog aan elkaar?

Bij mummies van 1000 jaar oud is het al heel lastig om DNA terug te vinden. Bij fossielen van 1.000.000 jaar oud is dat bijna onmogelijk. Alleen in heel speciale gevallen blijven er kleine stukjes DNA over.

Natuurlijk zijn er wel wetenschappers die geprobeerd hebben DNA uit dinobotten te halen, of zelfs uit nóg oudere fossielen. Er zijn kleine stukjes DNA bekend van insecten uit barnsteen van zo'n 130 miljoen jaar oud.

Maar met al die minuscule stukjes DNA kun je nog geen dino maken. Stel je het hele DNA van een dino voor als een glazen fles. Gooi de fles hard kapot op een stenen vloer en je hebt misschien wel vijftig scherven. Zo moet je je honderd jaar oud DNA uit een opgezet beest voorstellen, dat altijd in een droge omgeving gestaan heeft. Met een hoop gepuzzel kun je de stukjes wel weer ongeveer bij elkaar krijgen, en heb je een idee van hoe de fles eruit zag (maar de scheuren blijf je zien!) Nu gaan we een miljoen jaar verder terug. Gooi alle scherven weer op de grond en sla ze alle vijftig met een hamer tot poeder. Met vergrootglas en pincet kun je dan net zo lang puzzelen als je wilt: de originele fles krijg je echt niet meer in elkaar.

Vooruit, we doen alsof we een compleet setje dino-DNA hebben. Zou het dan toch lukken? Nee, er zijn nog een heleboel andere problemen. DNA alleen doet niks. Er zijn speciale hormonen en eiwitten nodig om DNA aan het werk te zetten. Die kennen we niet. En in wat voor ei moet je het DNA implanteren?Wat moet je zo'n dino te eten geven? Wat kan zo'n dino doen tegen ziekten die tegenwoordig rondspoken? Zijn DNA is alleen maar berekend op ziekten uit de Jura of het Krijt. Dino's terugfokken zal dus voorlopig niet lukken.

Maar wat kun je wél met korte stukjes DNA? Je kunt hetzelfde korte stukje van het ene dier met hetzelfde korte stukje van het andere dier vergelijken, en uit de verschillen en overeenkomsten afleiden of ze familie van elkaar zijn, of juist helemaal niet aan elkaar verwant. Met een dergelijke studie zou je de stamboom van verschillende diersoorten verder kunnen ontrafelen. Maar ook dat is voor dinosauriërs nog een beetje te hoog gegrepen. Die zijn echt té oud en té dood.