Hoe komt het dat dino's zijn uitgestorven?

Aan het eind van het Krijt stortte een enorme meteoriet neer bij de kust van Mexico. Die meteorietinslag zorgde voor een wereldwijde milieuramp. Waarschijnlijk komt het daardoor dat niet alleen de dinosauriėrs, maar ook veel andere diersoorten uitstierven.

De enorme inslag zorgde voor verschrikkelijk veel stof in de atmosfeer, waardoor de aarde een tijdlang donker werd. Het gloeiend hete gesteente dat de lucht ingeblazen werd, viel als een zinderend hete regen neer, waardoor bosbranden ontstonden en het de eerste dagen na de inslag bloedheet werd. Daarna werd het koud, omdat het zonlicht niet door de stofwolk heen kon dringen. Planten groeien niet in het donker. Plantenetende dinosauriėrs hadden na korte tijd niets meer te eten. En nadat de vleesetende dino's de laatste (magere!) plantenetende dino's hadden opgevreten, verhongerden zij ook.

Alleen de dieren die zich goed aan slechte tijden konden aanpassen, overleefden de inslag. Dieren die een winterslaap konden houden bijvoorbeeld, en dieren die zaden aten of insecten. Dieren kortom, die niet direct van grote hoeveelheden verse planten of dieren afhankelijk zijn.

De meeste wetenschappers denken dat het zo is gegaan. Behalve de dino's stierven namelijk op hetzelfde moment ook veel andere dier- en plantengroepen uit. Er moet dus wereldwijd iets verschrikkelijks gebeurd zijn. Helemaal zeker weten we het niet. Er zijn dan ook nog wel 100 andere ideeėn over de manier waarop de dino's zijn uitgestorven.