Vochten de dinomannetjes om de vrouwtjes?

Vast wel! Dino's deden dezelfde dingen als de dieren van vandaag. Om te overleven moeten ze zich voortplanten en dat lukt alleen maar als je elkaar weet te versieren. Bij veel diersoorten zijn de mannetjes daarbij een beetje macho.

Kijk eens naar vogels. Die stammen rechtstreeks van de dino's af, dus door vogels te bestuderen kunnen we vast ook iets over dino's leren. Sommige vogels zingen, anderen knokken met elkaar, en veel vogelsoorten baltsen. Daarbij is niets ze te dol, als het maar opvalt: zwaaien met je veren, huidflappen opzetten, fladderen en kwispelen.

Bij dino's was dat echt niet anders. Wat heel leuk is, is dat we aan veel dinofossielen kunnen zien dat ze van die 'gekke' dingen hadden waar je normaal niets mee kunt, maar die prima geschikt zijn om mee op te vallen, mee te knokken of mee te loeien.

Parasaurolophus kon loeien met de toeter op zijn kop.

Pachycephalosaurus bijvoorbeeld had een grote dikke bult op zijn kop. Misschien werd die gebruikt om met andere dino's te worstelen of zelfs om elkaar te rammen. Opvallend was de bult in ieder geval. Nog opvallender waren de gekke kammen op de kop van dino's als Corythosaurus. Met allerlei rare vormen trokken ze daar zeker de aandacht mee. Helemaal woest aantrekkelijk was natuurlijk het geloei van Parasaurolophus. Met de lange, kromme buis op hun kop konden deze dino's loeien en toeteren. Dino's als Triceratops en Styracosaurus hadden behalve grote kammen ook nog prachtige hoorns op hun kop. Hoe groter de kam, hoe aantrekkelijker je bent, en met die hoorns is het natuurlijk prima knokken. De sterkste mannetjes met de grootste hoorns zullen vast en zeker het meeste succes bij de vrouwtjes gehad hebben.