Had een dino vrienden?

Botten worden fossiel. Vriendschap niet. Toch denken we dat dino's 'vrienden' hadden, maar vriendschap is bij dino's wel wat anders dan bij mensen.

Veel dino's leefden in groepen. Dat weten we omdat er fossiele voetsporen gevonden zijnávan grote dinokuddes. Als je in een kudde leeft, moet je goed met elkaar kunnen opschieten. Spelen, samen eten of met z'n allen jagen, zijn allemaal dingen die we bij kuddedieren van vandaag vaak zien. Veel dino's in een kudde zullen ook wel met elkaar gespeeld of samen gegeten hebben, gejaagd of ruzie gezocht. Als je zoveel dingen samen doet, dan heb je vrienden.

Dino's hadden niet alleen vrienden in de kudde om mee te spelen. In de paartijd zochten de dino-mannetjes en -vrouwtjes elkaar op. Sommige dino's hadden heel opvallende hoorns of kammen op hun kop, of mooie uitsteeksels op hun rug om indruk mee te maken. Net als bij opvallende beesten van vandaag, zoals de pauw of de fuut, zal ook de meest opvallende dino de meeste aandacht gekregen hebben.

In ArgentiniŰ, Spanje en Amerika zijn duizenden dino-nesten bij elkaar in ÚÚn gesteentelaag ontdekt. Door die vondst weten we dat veel dino-soorten in een grote groep hun nesten bouwden om hun eieren te leggen, en later in een kudde voor hun jongen zorgden.