Inleiding biotechnologie

Wat is biotechnologie?

Biotechnologie is een verzamelnaam voor technieken waarbij levende organismen worden gebruikt om allerlei producten te maken.

Biotechnologie is niet nieuw. Planten, dieren en micro-organismen worden al eeuwen gekweekt en veredeld of gefokt om ze aan te passen aan onze behoeften. De maļs, bloemkool en varkens van tegenwoordig lijken nauwelijks nog op hun wilde voorouders. Ook gebruiken we al eeuwen bacteriėn en gist om bijvoorbeeld kaas en bier te maken.

Variatie in kippenrassen door traditionele foktechnieken

Maar: de moderne biotechnologie is een fundamenteel andere fase ingegaan. De afgelopen decennia is onze kennis over erfelijkheid, de werking van DNA en genen enorm toegenomen. Hierdoor zijn wetenschappers zelfs in staat om de eigenschappen van organismen aan te passen door hun DNA rechtstreeks te veranderen.

Biotechnologie in Naturalis

Deze tentoonstelling toont een kleine selectie van voorbeelden uit de biotechnologie waar onderzoekers op dit moment aan werken. Er bestaan veel verschillende soorten toepassingen. Sommigen daarvan worden al op grote schaal in de praktijk gebruikt, anderen worden nu ontwikkeld en getest. Weer anderen bestaan nog grotendeels in de hoofden van de onderzoekers.

De ontwikkelingen gaan razendsnel; wat vandaag nog als toekomstvisie op de tentoonstelling staat kan binnenkort al werkelijkheid zijn.

De grote vraag: moet het ook allemaal?

Biotechnologie opent deuren naar spectaculaire nieuwe toepassingen op het terrein van gezondheid, milieu en voedselvoorziening. Maar er zijn ook grote vraagtekens.

De consequenties en risicos zijn nog niet altijd te overzien. Wat eerst een goed idee lijkt kan op langere termijn negatieve gevolgen hebben die niet eenvoudig terug te draaien zijn.

De vraag is ook of het ethisch verantwoord is om zomaar rechtstreeks in te grijpen in het DNA van levende organismen. Komen we daarmee niet aan de essentie van het leven?

Wie denkt wat over biotechnologie?

Overheid, bedrijfsleven en milieu-organisaties hebben allemaal een mening over biotechnologie. Maar ook patiėntenverenigingen, boeren en ontwikkelingslanden denken over biotechnologie na. En wat te denken van onszelf, de burgers?

Klik op de link om te lezen over de meningen van maatschappelijke organisaties.

Voorbeelden van biotechnologie

Er komen bijna dagelijks nieuwe voorbeelden van biotechnologie in het nieuws. Op deze website worden er een aantal belangrijke uitgelicht. Deze voorbeelden zijn ook op de permanente tentoonstelling Biotechnologie van Naturalis te zien.

Ga naar de voorbeelden uit de biotechnologie.

Maar wat is nou precies biotechnologie?

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten hoe levende wezens eigenlijk werken. De link hieronder geeft informatie over hoe planten, dieren en micro-organismen uit cellen zijn opgebouwd. Die cellen hebben een kern met DNA. Hierin zit de informatie over onze erfelijke eigenschappen opgeslagen. Het is die informatie die door de biotechnologen wordt bestudeerd en veranderd.

Ga naar de organisatie van het leven.

Visies op de natuur

Wat zijn mensen? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen? Het antwoord op die vragen hangt af van aan wie je het vraagt, maar vooral wanneer. Pas sinds anderhalve eeuw komt het woord 'evolutie' in het antwoord voor. 'DNA' pas sinds een jaar of vijftig. Wat betekenen deze en andere begrippen voor de manier waarop wij onszelf zien?

Ga naar Visies op mens en natuur

Meer weten over biotechnologie - links

www.biomedisch.nl
Op Biomedisch.nl vind je informatie over biomedisch onderzoek. Dus over hoe medische biotechnologie wordt toegepast in de preventie, diagnose en behandeling van ziekten en aandoeningen.

www.ditisbiotechnologie.nl
Dit is Biotechnologie is een themaportaal dat toegang geeft tot allerlei informatie over biotechnologie. Natuurinformatie is partner in deze website.

De website biotechnologie is tot stand gekomen in samenwerking met: