Boeven vangen met DNA

DNA uit huidschilfers, haar of andere resten die op de plaats van een misdrijf achterblijven, zijn bruikbaar om misdadigers op te sporen. Met dat DNA wordt in een laboratorium een genetische vingerafdruk gemaakt die voor iedereen uniek is. Deze wordt vergeleken met de genetische vingerafdruk van de verdachten.

Goed opsporingsmiddel

De politie krijgt met de genetische vingerafdruk grote zekerheid over de betrokkenheid van een verdachte bij het misdrijf.
Lees hier meer over DNA fingerprinting.

Speurwerk overbodig?

Een DNA vingerafdruk is een zeer krachtig hulpmiddel bij het oplossen van misdrijven. Toch betekent dit niet dat het werk van de politie er nu veel eenvoudiger op is geworden. De techniek kan zich ook tegen de onderzoekers keren. Het is immers eenvoudig om de politie op een dwaalspoor te zetten door valse DNA monsters op de plaats van het misdrijf achter te laten. Een paar haren van iemand die je voor het misdrijf wilt laten opdraaien zijn al voldoende. Slim speurwerk blijft dus altijd nodig.

Andere toepassingen

Er zijn ook wetenschappelijke toepassingen van de forensische technieken. Zo kon bijvoorbeeld bewezen worden dat de uitgestorven bewoners van Paaseiland afkomstig waren van Polynesie kwamen. Ook kon langs deze weg†de oermoeder van het menselijk ras gevonden worden: de Zwarte Eva.

Lees meer over forensische technieken en biotechnologie