Himalayakwartel

Van het Aziatische vasteland zijn slechts drie uitgestorven vogels bekend. Twee daarvan komen van het Indiase subcontinent: de rozekopeend en de Himalayakwartel Ophrysia superciliosa (Gray, 1846).

A. 't Hooft

Schuwe vogel

De Himalayakwartel werd in 1846 beschreven aan de hand van een exemplaar dat in Liverpool in gevangenschap leefde. Deze schuwe vogel had zijn leefgebied in het voorgebergte van de westelijke Himalaya tussen Naini Tal in Kumaon, India en Mussooree in de oostelijke Punjab. De meeste huiden die nu in musea bewaard worden, zijn rond 1870 verzameld in de omgeving van Mussooree op een hoogte tussen de 1500 en 1800 meter. Alhoewel de soort voor het laatst in 1876 met zekerheid werd waargenomen, komen er nog altijd waarnemingen binnen. De meest recente melding dateert van juli 1993. Geen van deze waarnemingen is echter ooit bevestigd in de vorm van waterdicht bewijsmateriaal zoals foto's of geschoten vogels, maar het is niet uit te sluiten dat deze kleine kwartel zich nog steeds ergens in de Himalaya schuilhoudt.

purcell

Museumcollectie

We weten niet wie de verzamelaar is van het mannetje van de Himalayakwartel in het Nationaal Natuurhistorisch Museum. Het is één van een tiental exemplaren dat in verschillende musea te vinden is. Het museum in Tring, Engeland, bezit met vijf kwartels de grootste collectie. Verder zijn er exemplaren in musea in Liverpool en New York.

purcell