Gestreepte haaskangoeroe

De gestreepte haaskangoeroe Lagostrophus fasciatus (Pèron & Lesueur, 1807) was één van de eerste kangoeroes die wetenschappelijk werden beschreven. De eerste illustraties van de soort dateren uit 1801 en zijn van de hand van C.A. Lesueur, die tekeningen maakte van enkele exemplaren die op eilanden in Shark Bay waren gevangen.

A. 't Hooft
Gestreepte haaskangoeroe.

Deze kleine kangoeroe komt nog steeds voor op Dorre Island en Bernier Island, maar had vroeger een veel grotere verspreiding. In het zuidwesten van Australië leefde een ondersoort, Lagostrophus fasciatus albipilis, die verdween toen de Europeanen het gebied koloniseerden. Aan de hand van fossielen weten we dat de soort vroeger in het grootste deel van Zuid-Australië voorkwam. De haaskangoeroe zou volgens onbevestigde berichten in de 19de eeuw nog in Zuid-Australië zijn waargenomen. Vast staat dat alle museumexemplaren zijn verzameld in het zuidwesten van Australië.

purcell
Gestreepte haaskangoeroe.

Agressieve mannetjes

Uit onderzoek aan de gestreepte haaskangoeroe van de eilanden in Shark Bay, weten we dat vooral de mannetjes zeer agressief kunnen zijn. Ieder mannetje verdedigt zijn territorium door middel van felle gevechten, vooral bij voedselschaarste. Het zijn nachtdieren, die zich overdag in groepen schuilhouden tussen acaciastruiken. Ze eten gras en bladeren. De meeste jongen worden in de zomer geboren en blijven ongeveer zes maanden in de buidel.

Museumcollectie

Het Nationaal Natuurhistorisch Museum bezit drie opgezette exemplaren, die waarschijnlijk behoren tot de uitgestorven ondersoort. Een vrouwtje, afkomstig uit de Wongan Hills in West-Australië, is via de handelaar G.A. Frank in het museum gekomen. De herkomst van het andere vrouwtje is niet bekend. Het enige mannetje is volgens het etiket verzameld in West-Australië.