Insecten als voedsel voor de mens

Insecten lusten elkaar vaak rauw. Ook vissen, amfibieŽn, reptielen, vogels en zoogdieren eten graag insecten. Alleen wij, de superalleseters, wij trekken onze neus ervoor op. Sterker nog, we griezelen alleen al bij de gedachte. Dat komt echter vooral door de cultuur waarin we leven. Sommige insecten smaken uitstekend.
Een voedzame hap

We krijgen niet alles van een insect verteerd. De huid bijvoorbeeld, inclusief de vleugels, bestaat uit een zeer resistente stof, chitine, waar onze spijsverteringsorganen weinig mee kunnen beginnen. Chitine is misschien wel goed voor de spijsvertering, net als vezels. Maar binnen die huid zitten organen voor de opslag van vet of bijvoorbeeld het produceren van eieren. De eierstokken van een volwassen vrouwtje kunnen bijna haar hele achterlijf vullen. En laten we de eiwitrijke spieren niet vergeten. Al met al vormt een insect een heel voedzaam, misschien alleen wat bescheiden hapje. Is het dan niet vreemd dat wij garnalen en kreeften als een lekkernij beschouwen, waar we veel geld voor over hebben, terwijl wij andere geleedpotigen zoals de insecten verafschuwen als voedsel? Zijn vogelnestjes, door zwaluwen voornamelijk van speeksel gemaakt, niet een veel vreemder lekkernij?

Verschillen tussen culturen

Het eten van insecten is vaak cultuurgebonden, maar van alle tijden. In de bijbel wordt al verhaald hoe Mozes het volk IsraŽl leert dat ze bepaalde sprinkhanen en kevers kunnen eten. Vooral sprinkhanen vormen een wijd verspreid onderdeel van het voedselpakket. Ze worden of werden gegeten op de Krim (OekraÔne), en verder in onder andere Saoedi-ArabiŽ, Iran, Madagaskar, Afrika en India. Soms worden ze alleen maar geroosterd, worden de poten en vleugels er afgetrokken en peper en zout toegevoegd. Soms ook worden ze bepoederd om er koekjes van te bakken, of gekookt tot ze rood zien als een kreeft. Over negers in voormalig West-IndiŽ gaat het verhaal dat ze de vette larven van palmsnuitkevers, zo groot als een duim, uit de palmbomen peuterden en oppeuzelden. Deelnemers aan een expeditie van Naturalis naar Kenia kregen eens in het bos een stuk honingraat vol honing en bijenlarven voorgezet: het smaakte uitstekend.

Een menu voor de liefhebber