Zoek in 4603 artikelen

Tropisch regenwoud

Belangrijkste kenmerken

In het tropisch regenwoud is het constant warm en regent het veel en vaak. Het tropisch regenwoud wordt gekenmerkt door een dichte plantengroei en een rijk dierlijk leven.

Positie

De tropische regenwouden zijn niet gelijkmatig over de aarde verdeeld maar liggen wel voor het grootste deel tussen de twee keerkringen. Er zijn drie belangrijke oerwoudgebieden: Zuid- en Midden-Amerika, Afrika en AziŽ.

Klimaat

De jaarlijkse regenval in het tropisch regenwoud bedraagt gemiddeld 200 centimeter, en kan oplopen tot 1200 centimeter. Tussen de natte perioden door komen drogere periodes van ťťn of twee maanden voor. De gemiddelde temperatuur is lager dan vaak wordt gedacht: boven de 20 graden Celcius maar zelden hoger dan 30 graden Celcius. Ondanks dit constante gemiddelde veroorzaakt met name storm of langdurig bewolkt weer sterke temperatuurschommelingen.

Planten en dieren

Het tropisch regenwoud is ťťn van de meest indrukwekkende, uitgebreide en waardevolle ecosystemen die we kennen. Uit onderzoek blijkt dat het tropisch regenwoud een buitengewone complexiteit van planten- en dierengemeenschappen kent.

Leven in het tropisch regenwoud

Veel planten en bomen van de ondergroei hebben bladeren met een zogenaamde druppelpunt. Dit is een aanpassing van de bladvorm om gemakkelijker overtollig regenwater te verliezen: het water stroomt 4 tot 5 maal sneller van het blad af dan bij een normale bladvorm, waardoor transpiratie - en daarmee de sapstroom in de plant - beter verloopt. Druppelpunten komen bij veel soorten alleen voor bij jonge exemplaren in de ondergroei. Zodra de boom hoog genoeg is verdwijnt deze bladvorm. Een bekend, maar niet goed begrepen verschijnsel in tropische regenwouden is de ontwikkeling van plankwortels langs de stammen van allerlei boomsoorten. Het is niet duidelijk of de plankwortels de bomen extra ondersteuning geven of dat ze wellicht een andere functie hebben.

Opvallend in het regenwoud is een doorlopende activiteit van leven gedurende het hele etmaal. Het wordt er dus nooit stil en rustig: in de nacht zijn ook weer allerlei soorten actief. De plantengroei in het tropisch regenwoud is opgebouwd uit verschillende lagen in het bos. De bovenste laag van het bladerdak staat bloot aan veel zonnestraling en grote verdamping. Hier groeien zonminnende planten op de bomen zoals korstmossen, varens en orchideeŽn. Meer binnenin het bladerdek staan de bladeren vaak onder een hoek om zoveel mogelijk licht op te kunnen vangen. Vaak is de lichtval hier nog maar een kwart van het totale invallende licht. Op de bodem van het bos is vaak minder dan 1% van het licht overgebleven, waardoor slechts langzaam groeiende zaailingen en jonge boompjes hier kunnen leven.

In een ingewikkeld ecosysteem als het regenwoud leven planten en dieren in een ingenieus samenspel met elkaar. Het is ondoenlijk een soortenlijst te geven van†alle voorkomende diersoorten. Het is ook niet mogelijk om de belangrijkste dieren te noemen: een heel klein vogeltje, dat zelfs niet erg talrijk is, kan van onmisbare betekenis zijn voor bestuiving of zaadverspreiding.