Savanne

Belangrijkste kenmerken

De savanne is een combinatie van grasland en houtige soorten, variŽrend van her en der verspreid staande bomen tot in groepjes bijeen groeiende bomen. De vegetatie bestaat uit bosjes en pollen van grassoorten waarvan sommigen tot 3,5 meter hoog kunnen worden. Er is een wisselende boombedekking, afhankelijk van de bodemgesteldheid en het klimaat.

Positie

Savannen beslaan ongeveer 16% van het aardoppervlak. Een deel hiervan is waarschijnlijk halfnatuurlijke savanne, omdat het gekapt tropisch regenwoud is. Savannen komen voor tussen de 23,5 graden noorder- en 23,5 graden zuiderbreedte. De belangrijkste savannen liggen in Afrika, AziŽ, AustraliŽ en Zuid-Amerika.

Klimaat

Gedurende het hele jaar heerst er een hoge temperatuur. De neerslag bedraagt 5 tot 35 centimeter per jaar. Er is afwisseling tussen een nat en een droog seizoen.

Planten en dieren

Veel planten die in de savanne groeien zijn aangepast aan een zogenaamd 'vuurseizoen'. Vlak voor de branden of juist erna worden vruchten gevormd die voedsel bieden aan de kiemplanten die na de brand opkomen. De opmerkelijkste plantensoorten van de savanne zijn het olifantsgras (Pennisetum purpureum) en de beroemde apenbroodboom of baobab (Adansonia digitata).

Leven in de savanne

Savanne-planten zijn aangepast aan hoge temperaturen en waterverlies. Zo zijn er soorten die midden op de dag, als de temperaturen het hoogst zijn, waterverlies tegengaan door de huidmondjes te sluiten. Andere soorten verminderen de hoeveelheid warmte die het blad bereikt door de stand van de bladeren ten opzichte van de zon te veranderen.

In de Afrikaanse savanne komen grote kuddes grazende hoefdieren voor, zoals gazelles, giraffes, zebra's, gnoe's en antilopen. Andere bekende dieren van de Afrikaanse savanne zijn nijlpaarden, neushoorns, olifanten en struisvogels. De grazers van de Australische savanne worden gevormd door de kangoeroes. In de savanne spelen, naast de grote planteneters zoals antilopen, ook insecten een belangrijke rol in begrazing. Vooral mieren en termieten zijn talrijk. In de Braziliaanse savannes kunnen bladsnijdende mieren op een dag 50 kilogram gras per hectare verwijderen!