Open oceaan

Belangrijkste kenmerken

Over het algemeen zijn open oceanen voedselarm. Stromingen vanuit de diepzee brengen mineralen en voedingsstoffen die ooit naar beneden zijn gezonken weer terug naar het oppervlak. Hier worden ze als voedsel gebruikt door zwevende microscopische algen: het fytoplankton.

Positie

Oceanen bedekken ongeveer 71% van de aardbol. Dit komt overeen met ongeveer 2,5 keer het oppervlak van landmassa en zoetwatergebieden bij elkaar.

Klimaat

Open oceanen komen in alle klimaatgebieden voor.

Planten en dieren

Voor de verspreiding van planten en dieren in de open oceaan speelt de watertemperatuur een belangrijke rol. Veel zeedieren maken een larvestadium door waarin ze zich laten†meevoeren door de stromingen in de oceaan. Wanneer ze volwassen worden, vestigen veel van deze soorten†zich in de ondiepere gebieden zoals het koraalrif.

Leven in de open oceaan

Het dierlijk leven in de open oceaan bestaat in hoofdzaak uit twee groepen: dieren die zich met de zeestromingen laten meevoeren en dieren die zelf zwemmen. De eerste groep bestaat uit kleine, soms microscopische diertjes, het zooplankton. De meest typische groep organismen in het zooplankton zijn kleine kreeftjes zoals het krill dat het belangrijkste voedsel vormt voor baleinwalvissen, waartoe onder andere de blauwe vinvis behoort. De belangrijkste zwemmende dieren van de open oceaan zijn natuurlijk de vissen. Meestal zijn dit snelle jagers zoals tonijn of scholenvormende vissen zoals ansjovis. Zeevogels spelen op zich een geringe rol in het ecosysteem van de open zee. Zij jagen op vis.