Mediterrane bosjes

Belangrijkste kenmerken

Typisch voor het mediterrane bosjes-ecosysteem zijn het altijdgroene, dichte struikgewas met harde blaadjes, met hier en daar nog restanten bos. Het meeste bos is verdwenen door begrazing door vee en door branden.De vegetatie is zo karakteristiek dat er locale namen bestaan: in het Middellandse Zeegebied spreekt men bijvoorbeeld van Maquis en in CaliforniŽ van Chaparral.

Positie

Mediterrane bosjes zijn te vinden langs de subtropische, westelijke randen van de continenten. Er zijn vijf van elkaar geisoleerde gebieden op aarde: rondom de Middellandse Zee, CaliforniŽ, Chili, Zuid-Afrika en aan de zuidkant van AustraliŽ.

Klimaat

Het mediterrane bosjes-ecosysteem komt voor in gebieden met duidelijke seizoenswisselingen: er heersen hete, droge zomers en koele, natte winters.

Planten en dieren

De winter- en voorjaarsregens zorgen voor een grote vochthoeveelheid in de bodem, waardoor in de lente een weelderig bloeiende vegetatie tot ontwikkeling komt. Tijdens de zomer sterft de vegetatie door droogte af en stopt de groei van de altijdgroene struiken. Elk gebied heeft zijn eigen soorten, maar in structuur en uiterlijk lijken ze zeer sterk op elkaar. In het Middellandse zeegebied bepalen grazers zoals geiten en schapen het beeld. In CaliforniŽ zien we herten, muilezels, konijnen en de coyote. In Chili leven de guanacos en Chileense vos en roofvogels zoals de valk, havik en wouw. In Zuid-Afrika komen kleine antilopesoorten voor en knaagdieren zoals de hyrax. In AustraliŽ is door de soortenrijke vegetatie een grote rijkdom aan vogels te vinden. Daarnaast leven er ook kangoeroes, wallabies en muizensoorten.

Leven in de mediterrane bosjes

De planten zijn aangepast om droge perioden te overleven. Ze hebben een dikke waslaag op hun bladeren, haren en stekels. Sommige soorten zijn kwistig met waterverbruik tijdens de vochtige periode, maar kunnen verdamping tegengaan zodra de droogte aanbreekt. Sommige planten hebben zeer kleine of lange smalle blaadjes om het verdampend oppervlak te verkleinen. Er komen veel cactussen voor. De amandelboom bijvoorbeeld, heeft een zeer wijdvertakt wortelstelsel die tot diep in rotsspleten kunnen boren. Er leven veel bol- en knolgewassen die in de lente uitbundig bloeien maar de droge zomers ondergronds doorkomen. Bekende cultuurgewassen zijn druiven, vijgen, granaatappels en olijven.