Zilvervisjes

Andere naam: Franjestaarten
Wetenschappelijke naam: Thysanura (orde binnen de Oer- of Ongevleugelde insecten, Apterygota of Ametabola)

Zilvervisjes of Franjestaarten behoren tot de geleedpotigen. Het zijn langwerpige insecten zonder vleugels die gekenmerkt worden door drie lange staartdraden. Ze worden het meest verwant geacht met de Monuren. Ook lijken ze wel op Rotsspringers, die echter een anders gebouwde kaak hebben.
Franjestaarten leven onder schors, in bladafval en in grotten. In huis kunnen ze schade aanrichten door papier en andere organische producten te eten.
Zeer bekend is het Zilvervisje of Suikergast (Lepisma saccharina), dat algemeen in huizen voorkomt, maar alleen op vochtige plekken. Het Ovenvisje (Thermobia domestica) gedijt het best bij een temperatuur van ca. 37 °C en werd daardoor bij bakkersovens aangetroffen. Veel schadelijker is het Papiervisje (Ctenolepisma longicaudatum), dat naast zetmeel- ook cellulosehoudende producten eet, zoals papier en kunstzijde. Het wordt vooral aangetroffen op warme droge plaatsen, bijv. in de boekenkast of bij de verwarming.

Afstammingslijst van de Zilvervisjes