Libellen

Wetenschappelijke naam: Odonatoida (superorde binnen de Gevleugelde insecten, Pterygota)

Libellen behoren tot de Geleedpotigen (Arthropoda). Het zijn vrij grote insecten met vleugels, die niet teruggevouwen kunnen worden. Het achterlijf is slank. Ze hebben stevige kaken, voor het verorberen van andere insecten. De larven van libellen leven in het water. Ze vervellen 10-15 keer.
Libellen worden onderverdeeld in twee orden, namelijk de uitgestorven Oerlibellen (Protodonata) en de recente libellen (Odonata). Deze laatste orde omvat drie  groepen (onderorden), namelijk de Echte libellen, Glazenmakers of Ongelijkvleugeligen (Anisoptera), de Waterjuffers of Gelijkvleugeligen (Zygoptera) en de Ongelijk-gelijkvleugeligen (Anisozygoptera).
Libellen kwamen al voor in het Carboon (ca. 360-290 miljoen jaar geleden). Sommige soorten konden toen een vleugelspanwijdte van 75 cm bereiken. De grootste Echte libel van tegenwoordig is de Reuzenlibel (Petalura gigantea); deze komt voor in Australië en heeft een vleugelspanwijdte van 11-12,5 cm. In Nederland komen ongeveer 70 soorten libellen voor.

Afstammingslijst van de Libellen