Luchtsporenbacteriën

Wetenschappelijke naam: Bacillales (orde binnen de Firmicutes of Posibacteria),
                                                 ook wel Aeroendospora (niet geldig gepubliceerd)

Bacillus, kort na deling

Luchtsporenbacteriën zijn staafvormige bacteriën, die zich in meerderheid kunnen voortbewegen met behulp van rondom of zijdelings ingeplante eenvoudige zweepharen (flagellen). Ze kunnen zowel mèt als zonder zuurstof leven. Evenals bij naakte bacteriën, Draadbacteriën en Bolbacteriën wordt de cel van deze bacteriën slechts omhuld door een enkele celmembraan. Vermoedelijk hebben deze vier bacteriegroepen gemeenschappelijke voorouders, waarbij ongeveer 2,8 miljard jaar geleden het buitenste membraan (zie bij Oerbacteriën) door evolutie verloren is gegaan.
Kenmerkend voor Luchtsporenbacteriën is, dat ze onder slechte omstandigheden (bijv. uitdroging) inwendig een elliptische of bolvormige sporekunnen vormen die zich door de lucht verspreidt. Deze sporen kunnen jarenlang overleven zonder water of voeding. Als de omstandigheden gunstig zijn groeien ze weer uit tot bacteriën. Sommige soorten produceren antibiotica.
De meeste Luchtsporenbacteriën behoren tot het geslacht Bacillus ('bacillus' betekent eigenlijk 'staafje'). Tot de Luchtsporenbacteriën wordt tegenwoordig ook het geslacht Staphylococcus gerekend, waaronder Staphylococcus aureus die door afscheiding van gifstoffen voedselvergiftiging kan veroorzaken.

Afstammingslijst van de Luchtsporenbacteriën