Terug naar het water in Artis

ZeeleeuwZeeleeuw†

Terug in het water in Artis

De Californische zeeleeuw behoort net als de zeehonden, walvissen, dolfijnen, zeekoeien en zeeotters tot de waterzoogdieren. Samen met zeevogels als de pinguÔns zijn ze een fraaie illustratie van 'terug naar zee'. Ooit zijn uit visachtige voorouders†- longvissen en kwastvinnigen†- de eerste viervoetige landdieren voortgekomen. Het vinskelet van die vissen bleek†geschikt te zijn om stevigheid te geven aan de poten van de eerste landdieren, de amfibieŽn. De evolutie ging verder en vanuit de amfibieŽn ontwikkelden zich de reptielen en weer later de vogels en zoogdieren. Opnieuw je aanpassen aan het element water lijkt een hele stap terug, maar blijkbaar lagen daar kansen voor dieren. In alle diergroepen zijn voorbeelden te vinden van soorten die terug naar het water zijn gegaan. Sommige maken dagelijks een uitstapje naar de onderwaterwereld, bijvoorbeeld om er hun voedsel te zoeken, zoals de pinguÔns, zeehonden en zeeleeuwen. Maar ze moeten wel terug aan land om zich voort te planten. Zeekoeien, walvissen en dolfijnen echter brengen hun hele leven in water door. Ze vinden er niet alleen hun voedsel, maar paren en baren er en brengen er zelfs hun jongen groot.

Darwin en het leven in zee

Zwartvoet pinguin
ZwartvoetpinguÔn

Darwin in zijn Beagledagboek (1835) over het zeeleven : ''The ocean teems with life, no one can watch the Flying-fish, Dolphin & Porpoises without pleasure.†At night in the clear Heavens, the Europaean traveller views the new constellations which foretell the new countries to which the good ship is onward driving.

Meer informatie over de dieren in Artis vind je via www.artis.nl.