Bloem en insect in Artis

HommelHommel

Bloemen en insecten in Artis

Het viel Darwin op dat bloemen van planten die werden bestoven door de wind vaak lang niet zulke mooie kleuren hadden als bloemen die door insecten werden bezocht. Zo'n kleurige bloem valt extra goed op ten opzichte van z''n groene omgeving. Bloemen hebben vaak ook nog een honingmerk, een kleurmerk dat ook nog eens ( voor ons onzichtbaar) ultraviolet licht (= UV) reflecteert. De meeste insecten kunnen UV waarnemen, en worden via dat honingmerk direct naar de 'nectarbronnen' van de plant geleid. De foto hierboven laat een fraaie zonnebloem zien met een hommel. Op de foto hieronder is een malvabloem te zien met een duidelijk honingmerk dat het insect naar het centrum van de bloem leidt. Daar pikt hij onbewust het stuifmeel (mannelijke zaadcellen) van de meeldraden op voor een andere bloem, of brengt het meegebrachte stuifmeel in contact met de stempel, het vrouwelijk deel van de bloem zodat de plant bevrucht wordt. Volgens Darwin zouden zonder insecten kleurige bloemen nooit zijn ontstaan. Het is een vorm van gezamenlijke evolutie van insect en plant. Evolutiebiologen noemen dat 'co-evolutie'. In Nederland wordt deze tak van de biologie ook wel 'bloembiologie' genoemd.

Bloemen en insecten bij Darwin

Darwin in The Origin of Species: ''Hence we may conclude that if insects had
not been developed, our plants would not have beautiful flowers''.

Zweefvlieg

Meer informatie over de dieren in Artis vind je via www.artis.nl.