Venster op de wereld in Artis

Groene leguaanGroene leguaan

Venster op†de wereld in Artis

Het oog is een belangrijk zintuig voor de meeste dieren. Het wordt gebruikt bij de oriŽntatie, het voedsel zoeken en het ontdekken van vijanden. Op de foto hierboven zien we†het lensoog van een groene leguaan. Via de pupil en de lens wordt een beeld geprojecteerd op het netvlies. Lichtgevoelige cellen zetten dat om in een signaal dat via zenuw en de hersenen bereikt, zodat we het beeld gewaarworden. Het bijzondere is dat het lensoog in de evolutie een aantal keren is 'ontdekt' Zo†hebben gewervelde dieren een lensoog, maar ook weekdieren zoals de octopus en de zeekat (zie hieronder). We noemen dat 'convergente evolutie' . Insecten en kreeftachtigen hebben een ander systeem ontwikkeld, het facetoog. Op zijn simpelst is een oog te omschrijven als een zenuw omgeven door pigmentcellen, en bedekt met een doorzichtig stukje huid. Het grappige is dat de groene leguaan midden boven op de kop ook zo'n soort oog heeft, verborgen achter een bleke schub. Dat 'derde oog' speelt waarschijnlijk een rol bij het gedrag van de koudbloedige dieren als een soort thermometer, om koele of juist warmere plekken op te zoeken.

Darwin en het oog

Sepia oog

Darwin schreef in 1860 in een brief aan bioloog A sa Gray: ''The eye to this
day gives me a cold shudder, but when I think of the fine known graduations, my reason tells me I ought to conquer the cold shudder.''

Meer informatie over de dieren in Artis vind je via www.artis.nl.