Camouflage en misleiding in Artis

VlinderHamadryasvlinder

Je moet echt goed kijken om de Hamadryasvlinder te ontdekken op de schors van deze boom in het Artis Vlinderpaviljoen. En ook onderstaande bladsprinkhaan uit het Artis Insectarium is moeilijk te onderscheiden, zo goed lijkt hij op een blaadje van een boom. Camouflage of misleiding zijn bekende strategieen om je aan je vijanden te onttrekken. Een beroemd voorbeeld van evolutie in de praktijk is dat van de berkenspanner in Engeland. in 1849 was de zwarte variant van dit vlindertje nog zeer zeldzaam; hij was voor vogels op de lichte bast van de berk makkelijk te ontdekken. Maar aan het eind van de 19e eeuw had† de zwarte vorm bijna volledig de lichtgrijze van het motje verdrongen. De oorzaak? De bast van de berken zag inmiddeld zwart van de luchtvervuiling door de industriele revolutie. De donkere vorm was toen ( aan het eind van de 19e eeuw) dus beter gecamoufleerd dan de lichte variant. Het is een van de beste voorbeelden van natuurlijke selectie in actie, waar variatie ( in vorm of kleur) en veranderde omstandigheden een rol spelen. Jammer dat het Darwin in zijn tijd niet is opgevallen, want hij kon zo'n levend bewijs van zijn theorie goed gebruiken. Tegenwoordig komt de lichtgrijze weer vaker voor, nu de fabrieken minder steenkool gebruiken.

Camouflage en misleiding bij Darwin

Darwin verzamelde tijdens zijn studentenjaren veel insecten rond Cambridge.† Zo ontdekte hij allerlei vormen van camouflage en misleiding.

Aziatische reuzenbladsprinkhaan

Darwin in The Origin of Species: ''Insects often resemble for the sake of
protection various objects, such as leaves, dead twigs, lichen, flowers, or the excrement of birds. The resemblance is often wonderfully close, extending to form, and even to the manner in which insects hold themselves.''

Meer informatie over de dieren in Artis vind je via www.artis.nl.