Missie DELTA

D.E.L.T.A. is de codenaam voor de ruimtevlucht van André Kuipers naar het internationaal ruimtestation, op vierhonderd kilometer boven de aarde. In gewichtloze omstandigheden voert Kuipers vijftien wetenschappelijke experimenten uit, merendeels van Nederlandse onderzoeksinstellingen.

D.E.L.T.A. is de afkorting van Dutch Expedition for Life Science, Technology and Atmospheric research, een serie dus van biologische, fysiologische en technisch natuurkundige proeven.

Het International Space Station waar André Kuipers van 19 t/m 30 april 2004 verblijft, draait op 400 kilometer hoogte elke 90 minuten een rondje om de aarde. Foto: NASA

SRON intensief betrokken bij Missie DELTA

Het Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek (SRON) speelt bij Missie DELTA een belangrijke rol.

SRON is onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Het SRON programmabureau extern onderzoek coördineert en subsidieert het grootste deel van het Nederlandse wetenschappelijke experimentenpakket op de vlucht van André Kuipers.

Logo van Missie DELTA
Logo van het Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek

Andere betrokkenen

Daarnaast is ook het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) nauw bij de missie betrokken.

Het totale project wordt uitgevoerd door de European Space Agency (ESA). De ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen dragen een groot deel van de kosten.

Achter elk aan boord van het ruimtestation uitgevoerd experiment staat een heel team van wetenschappers van verschillende Nederlandse en Europese instanties.

Educatief experiment

Speciaal voor basisschoolleerlingen heeft SRON een educatief ruimte-experiment bedacht met de titel Seeds in Space. Tegelijk met leerlingen op aarde zal Kuipers aan boord van het internationaal ruimtestation raketsla kweken, om te laten zien welk effect zwaartekracht heeft op de groei van planten. Met het experiment hoopt men jongeren in Nederland te inspireren tot het volgen van bètaopleiding.

Logo van Seeds in Space.

Andere doelen

Missie DELTA heeft ook twee andere doelen. Ten eerste wordt de Sojoez TMA-3 capsule die nu aan het ruimtestation hangt vervangen door een nieuwe, TMA-4. De Sojoez dient als reddingsboot en moet, om in topconditie te blijven, elk half jaar vervangen worden.

Sojoez TMA-3 werd in oktober 2003 naar het ruimtestation gebracht.

Het tweede doel van de missie is het verwisselen van de vaste bemanning. De Russische kosmonaut Gennady Padalka en de Amerikaanse astronaut Mike Fincke nemen het stokje over van Alexander Kaleri en Michael Foale, die een half jaar aan boord van het ISS gewoond hebben. Met hen keert met Kuipers in de Sojoez TMA-3 terug naar de aarde.

Mike Finke