Nederlands Instituut voor Biologie

Het Nederland Instituut voor Biologie is een beroepsvereniging voor biologen.

Ecoloog, microbioloog, biologiedocent, biotechnoloog, medisch bioloog, milieuadviseur; allemaal hebben ze een gemeenschappelijke noemer: de biologie. Biologie is een interessante studie en - in al haar verscheidenheid - een boeiend en groeiend vakgebied. Ruim†15.000 vakbekwame mensen doen onderzoek, verstrekken adviezen of geven onderwijs in deze discipline.

Sinds 1982 is er voor biologen een beroepsvereniging: Het Nederlands Instituut voor Biologie, kortweg NIBI. Met steun van inmiddels 5000 aangesloten biologen zorgt het NIBI voor verbetering van de positie van biologen op de arbeidsmarkt, in het onderzoek en in het onderwijs.

Het NIBI volgt kritisch het overheidsbeleid rond biologisch onderzoek en hoger onderwijs. Het overlegt met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen als het gaat om biologie in het onderwijs of met het Ministerie van Economische Zaken over biotechnologische ontwikkelingen. De voorzitter van het NIBI is gesprekspartner in overlegorganen als de Biologische Raad, de NWO-Stichting Aard- en Levenswetenschappen en de Sectie Biologie van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

Website: www.nibi.nl