Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp in Rotterdam is met ruim 1,5 miljoen bezoekers per jaar ťťn van de meest populaire attracties in Nederland. Blijdorp staat voor natuurbehoud, recreatie, educatie en toegepast wetenschappelijk onderzoek.

Als dierentuin concentreert Blijdorp† zich op het fokken en in stand houden van veelal bedreigde diersoorten. Door het laten zien van dieren en planten en het geven van informatie probeert Blijdorp haar bezoekers bewust te maken van de bijzonderheid en de waarde van de natuur en de organismen die daarin leven. De realisatie van deze doelstelling heeft tot nu toe vorm gekregen in de omvorming van het oude Blijdorp in een biotopentuin, waar bezoekers de belangrijkste biotopen van de wereld op kleine schaal kunnen ontdekken. De laatste uitbreiding is het waterexpositie Oceanium.

Blijdorp is een van de weinige dierentuinen in Europa met eigen onderzoekers, die toegepast onderzoek verrichten naar onder andere voortplanting, gedrag, voeding en medische zorg. De hierdoor verkregen kennis draagt er toe bij dat de dieren ouder worden, gezonder blijven en zich beter voortplanten.

Artikelen over het onderzoek en andere wetenswaardigheden over de dieren in de tuin verschijnen regelmatig in de publieksuitgave "Blijdorp blad".

Website: www.rotterdamzoo.nl

Voor een overzicht van de beschikbare essays van Diergaarde Blijdorp klik op 'Blijdorp - dierenverhalen' (in smalle groene balk bovenaan).
Voor basisinformatie over afzonderlijke dieren klik op 'Homepage' of 'home' en daarna op 'Dierentuindieren'.